Een van de beste bronnen is wei, whey o.t.w. melkwei. Dit eiwit komt vrij bij de productie van kaas. Daarnaast zit het veel in noten en vlees.

Aminozuren vormen de basis van eiwitten.

Wei kun je bijvoorbeeld gebruiken na flinke lichamelijke prestaties (sport).

Twintig aminozuren dienen als bouwstenen voor eiwitten in ons lichaam. Deze zgn. fundamentele aminozuren kunnen weer onderverdeeld worden in essentieel (8), semi-essentieel en niet-essentieel.

Functies eiwitten in het lichaam: bouwstoffen van weefsels, hormonen (boodschapperstoffen), regulatoren van de vochtbalans en transportmiddel van zuurstof en vetzuren.

 

ARGININE

 

Uit een tussentijdse analyse van patiënten die in een Italiaans ziekenhuis waren opgenomen met ernstige COVID-19 blijkt dat arginine kan bijdragen aan een gunstiger verloop van de ziekte. Van dit aminozuur is bekend dat het de deklaag aan de binnenkant van de bloedvaten beschermt. Dit endotheel kan door het SARS-CoV-2-virus gaan disfunctioneren, waardoor bloedvat-gerelateerde complicaties ontstaan. In deze dubbelblinde en placebogecontroleerde RCT is voor het eerst onderzocht of door arginine ook bij coronapatiënten de endotheel-functie kan verbeteren. Daarnaast blijkt uit een onderzoek in de Lancet dat L-arginine, door productie van nitricum oxide, het bloedvat-endotheel dat beschadigd is door het spike-eiwit herstelt.

 

De 101 patiënten kregen tweemaal daags oraal 1,66 gram L-arginine of een placebo. Vermindering van ademhalingsondersteuning na tien en twintig dagen was de primaire uitkomstmaat en daarnaast werd onder meer gekeken naar de ziekenhuisduur. Na tien dagen zag 71,1% van de patiënten die arginine gebruikten hun benodigde ademhalingsondersteuning verminderen, tegenover 44,4% in de placebogroep. Na twintig dagen echter was het verschil niet meer significant.

Opvallend was dat argininesuppletie de ziekenhuisduur bekortte tot gemiddeld 25 dagen, terwijl dat in de controlegroep 46 dagen was. Dat verklaart mogelijk ook waarom het verschil in ademhalingsondersteuning na twintig dagen niet meer te zien was. Na vroegtijdig ontslag uit het ziekenhuis van een relatief groot aantal patiënten uit de behandelgroep waren immers de meest zieke patiënten overgebleven.

Onderzoek laat zien dat suppletie met l-citrulline leidt tot een grotere toename van circulerend l-arginine wat tevens langer beschikbaar blijft in de bloedbaan. Suppletie met l-citrulline heeft daarom mogelijk de voorkeur.

Tekort: verhoogde bloeddruk, slecht langetermijngeheugen, verminderde bloedcirculatie, impotentie, verminderd orgasme, veroudering, verminderd immuunsysteem, leverproblemen (cirrose), zuurbranden.

Indicaties: operatie, trauma, brandwonden, doorligwonden, preventie van hart- en vaatziekten, ziekte van Raynaud, versterking immuunsysteem (AIDS, HIV, TB, malaria etc.), lekkende darm, sport, onvruchtbaarheid, PCOS, veroudering, dementie, angst/stress (met lysine), maagzweer, blaasontsteking, diabetes, metabool syndroom, obesitas, levercirrose, COPD, pulmonaire hypertensie, cistic fibrose, astma, sikkelcelziekte etc.

Bronnen: noten, zaden, cacao, kokos, vlees, vis, gevogelte, zuivel, ei, soja, spinazie, tarwemeel, haver en bonen.

Contra-indicaties: actieve herpesinfectie.

 

CYSTEÏNE

Dit is voor kinderen een essentieel aminozuur.

Het bevat samen met methionine zwavel en dat werkt ontgiftend via de lever.

Verder is het onderdeel van ons meest sterke anti-oxidant glutathion.

Het is onderdeel van keratine (huid, nagels, haren; welke het verbetert).

Het heeft een positieve werking bij diabetes, colitis, ontstekingen (bijv. van de bloedvatwanden), griep, angina.

 

FENYLALANINE

Dit essentiële aminozuur is een belangrijke voorloper van de neurotransmitters dopamine, adrenaline en noradrenaline.

Werking: verbetert het geheugen, libido en stemming, pijnstillend (rugpijn), eetlustremmend, het vermindert de verschijnselen van Parkinson en vitiligo.

 

LEUCINE

Leucine is een essentieel aminozuur dat de spierafbraak (samen met valine, isoleucine als onderdeel van BCAA) helpt te voorkomen en is daarom een geliefd supplement bij sporters. Verder is het van belang voor de aanmaak van vele eiwitten in ons lichaam.

 

LYSINE

Lysine is een essentieel aminozuur met een brede werking. Het is betrokken bij de groei en de opbouw van spieren. Daarnaast is het o.a. een van de voorlopers van het aminozuur carnitine (welke o.a. zorgt voor de beschikbaarheid van energie in de spieren). Het is een bouwstof van collageen (vitamine C) en onderdeel van diverse hormonen en enzymen. Het is een krachtige remmer van collageen-verterende enzymen, waardoor uitzaaien van kankercellen wordt tegen gegaan (dr. M. Rath; samen met vitamine C, L-proline en polyfenol (EGCG) uit groene thee).

Tekort: bloedarmoede, haaruitval, vermoeidheid, gewichtsverlies, slechte concentratie.

Werking: het verbetert de weerstand, vruchtbaarheid, calciumopname uit de darmen (samen met vit. D3), concentratie, huid, het vermindert duizeligheid (t.g.v. Epstein-Barr), arteriosclerose, gaat metastases tegen, bestrijdt virussen (verminder dan de arginine-inname), gordelroos, koortslip en herpes.

Bronnen: dierlijke eiwitten (vlees, gevogelte, melkproducten), bladgroenten, peulvruchten en rijp fruit.

Bepaalde bereidingswijzen verminderen de beschikbaarheid van lysine: bereiden middels hoge temperaturen, bereiden zonder vocht (grillen), verwarmen met suikers (gebak, taart, koek) en gist. Dus koken of pocheren is dan beter dan bakken, braden en roosteren.

 

METHIONINE

Het is een essentieel aminozuur. In de lever wordt het omgezet in S-adenosylmethionine (SAM-e). SAM-e is een belangrijke ontstekingsremmer en neurotransmitter (welke zorgen voor een goede communicatie tussen de hersencellen). Het is verder van belang bij de behandeling van depressie, artrose, levercirrose, fibromyalgie, PMS en leverontsteking.

Methionine heeft meerdere functies. Het is ook een onderdeel van carnitine (en aldus betrokken bij het vrijmaken van energie), melatonine (inslapen).

Het verbetert de huid, haar, nagels, leverwerking, cholesterol, alvleesklier, groei en energieproductie.

Het vermindert oedeem, infecties en haarverlies.

Bronnen: ei, vlees, vis, gevogelte, bonen, zaden, noten, zuivelproducten, quinoa, rijst en pasta.

We krijgen meer dan voldoende hiervan binnen en uit meerdere studies blijkt dat het verlagen van het methionine-gehalte in de voeding zorgt voor een langere levensduur bij dieren. Sommige kankercellen zijn zelfs afhankelijk van methionine.

 

TAURINE

Het is een semi-essentiële voedingsstof en wordt m.n. in de lever en hersenen gesynthetiseerd uit de aminozuren cysteïne en methionine. Hiervoor is vitamine B6 nodig. Baby's en kleine kinderen kunnen het nog niet aanmaken en voor hen is taurine dus een essentiële voedingsstof

Taurine is van belang voor het immuunsysteem, de hersenstofwisseling, ogen, hartwerking, bloedvaten en spieren.

Het vermindert vrije radicalen, hoge bloeddruk en stress.

Bronnen: vlees, vis en gevogelte.

Het zit m.n. in octopus, inktvis en kokkels.

Vegetariërs en veganisten krijgen daarvan waarschijnlijk niet voldoende binnen.

 

TRYPTOFAAN

Dit essentiële aminozuur is de voorloper van de neurotransmitter serotonine (middels daglicht) en kan worden omgezet in vitamine B3, melatonine en 5-HTP. Serotonine verbetert de stemming (depressie), reguleert de slaap (melatonine), vermindert de pijngevoeligheid en helpt bij overgewicht.

5-HTP wordt beter opgenomen dan L-tryptofaan.

Het wordt afgeraden bij anti-depressiva zoals MAO-remmers.

Inname: op nuchtere maag en los van andere aminozuren.