Het is een achterhaald verhaal dat verzadigde vetten slecht zouden zijn en onverzadigde vetten goed.

Het meest gezonde vet om in te bakken is kokosolie of olijfolie.

Let bij beide oliën op dat deze biologisch zijn en donker zijn verpakt. Gewone olijfolie is vaak versneden en kokosolie wordt gehydrogeneerd om de houdbaarheid te verlengen.

 

CHOLESTEROL

Er is geen relatie tussen een verhoogd cholesterol gehalte in het bloed en hart- en vaatziekten. Wel is er een relatie tussen een langere levensduur en een "verhoogd" cholesterol gehalte in het bloed. Er is echter een vorm van LDL die wel zoals het er nu naar uit ziet wel schadelijk is en dat betreft de kleinere deeltjes vorm, welke wordt verhoogd door hoge bloedsuikerspiegels en linolzuur consumptie. Cholesterol heeft vele functies in ons lichaam; het is bijv. de basis voor onze hormonen.

Hamazaki T. Okuyama H. Ogushi Y. et al. Towards a Paradigm Shift in Cholesterol Treatment, A Re-examination of the Cholesterol Issue in Japan. Ann Nutr Metab. 2015; 66(4): 1-116. Ramsden C. Zamora D. Boonseng L. et al. Use of linoleic acid for secondary prevention of coronary heart disease and death: evaluation of recovered data from the Sydney Diet Heart Study and updated meta-analysis. BMJ.2013; 346; e8707.

 

OLIE

Gebruik geen geraffineerde oliën en vetten. Laat dus alle kunstmatig geproduceerde oliën en vetten staan; het maakt niet uit of deze verzadigd of onverzadigd is. Koolzaadolie, soja-olie, maisolie is zeker niet geschikt voor consumptie. Dus wel: koudgeperste biologische oliën van kokos, olijven, hennep, lijnzaad, sesam, noten, tarwekiem, saffloer, teunisbloem, borage etc.

Industrieel gemaakte olie verhongert onze cellen.

Plantaardige olie genereert een verhoogde behoefte aan geraffineerde koolhydraten, waaruit het lichaam verzadigde vetten maakt nodig voor o.a. het celmembraan. Daarbij zitten er dan i.t.t. dierlijke vetten niet de vet-oplosbare vitamines A, D en K in en mis je de B vitamines.

 

OMEGA 3

Omega 3 is van belang voor het hart, de hersenen (zenuwcellen), gezichtsvermogen en de groei van de baby tijdens de zwangerschap. Het werkt ontstekingsremmend

Het verbetert het immuunsysteem, en werkt positief bij hart- en vaatziekten, jicht, artritis, psoriasis, rosacea, acne, MS, ADHD (in combinatie met vit. C), ontstekingen, hypertensie.

Gebruik de vetten van gras-gevoede dieren (omega 3) en laat de producten van graan-gevoede dieren maar beter staan. We hebben m.n. omega 3 nodig, want omega 6 en 9 krijgen we in overdaad binnen. Omega 3 zit m.n. in algenolie. Vaak wordt juist vette vis(olie) voorgeschreven, maar die vis heeft de omega 3 niet van zichzelf, maar van de algen die hij eet. Omega 3 zit ook veel in lijnzaadolie, noten en zeewier. Bewaar olie altijd in een donkere fles.

Vis bevat i.t.t. plantaardige producten geen tot weinig ALA (alfa-linoleenzuur). ALA zit m.n. in chiazaad, lijnzaad, hennepzaad en walnoten.

ALA, EPA(eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur) zijn de omega 3 vetzuren welke samen in algenolie aanwezig zijn.